Blog

Conversie: De zin van reviews

Op 9 september, 2014 gaven we op onze social media accounts (Facebook en Twitter) een tip, namelijk dat het hebben van online referenties op de website een aantal voordelen met zich meebrengt. In het bericht gaven we aan dat het hebben van referenties op een website voor conversie-verhoging kan zorgen. Maar waardoor komt dat eigenlijk?

Vertrouwen

Anno 2014 gelooft de consument niet langer alleen in wat marketeers vol overtuiging presenteren: de consument gaat opzoek naar verhalen en ervaringen van bekenden of van volstrekt onbekenden die op het internet een mening geven. Zo’n 65% tot 70% van de consumenten raadpleegt online referenties voor over te gaan tot aanschaf van een product (of dienst). Van deze consumenten is 50% eerder geneigd zaken te doen na het lezen van referenties. De consument wil zeker zijn van een goede aankoop en gaat daarvoor eerst op onderzoek uit om informatie te winnen. De eerlijkheid van voor- en nadelen van een product speelt namelijk een belangrijke rol bij het aankoopproces. Wanneer een referentie overeenkomt met de informatie gepresenteerd door het bedrijf zelf, schept dit vertrouwen.

Online referenties

Het hebben van online referenties geeft de consument dus meer vertrouwen en zorgt er voor dat de consument eerder geneigd is zaken met uw bedrijf te doen. Online referenties kunnen op een aantal manieren tot stand komen, zowel als onderdeel van uw eigen website als door gebruik te maken van een externe website.

U kunt ervoor kiezen online referenties op uw website te plaatsen, door hier een pagina voor aan te maken en de klanten te vragen iets te schrijven over de samenwerking met uw bedrijf of een review te schrijven over uw product(en). Hierbij heeft u echter wel volledige controle over welke berichten wel of niet op uw website terecht komen en kan eventueel minder betrouwbaar overkomen (wegens selectieve berichten). Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een externe website waarop referenties worden geschreven. Hier zijn bestaande websites voor, zoals Google Places en Google Maps waarbij u de gebruiker in gelegenheid stelt om een beoordeling achter te laten. Daarnaast valt social media ook onder externe websites waar klanten beoordelingen en referenties achter kunnen laten: op Facebook en LinkedIn kan de klant een referentie schrijven op uw pagina of over uw bedrijf.

Slechte reviews zijn niet altijd slecht

Mochten er slechte referenties geschreven worden over uw bedrijf of over uw product(en), onthoud dan dat dit niet altijd van negatieve invloed hoeft te zijn op uw conversie. Als u besluit referenties op uw eigen website te houden en hier negatieve reviews ook in op te nemen, dan zal dat eerder getuigen van eerlijkheid dan wanneer deze referenties weggelaten worden. Het laten staan van negatieve referenties zal dan ook zorgen voor een gevoel van grotere betrouwbaarheid bij de consument: u bent namelijk zo eerlijk geweest om een negatief bericht te laten staan.

Echter vraagt u zich waarschijnlijk af wat u vervolgens met deze negatieve referentie moet doen. Ons advies: los het op! Neem contact op met de klant die een negatieve referentie heeft geschreven, privé of publiekelijk en los het probleem op. Achteraf kunt u dan ook publiekelijk laten weten dat het probleem genoemd in de referentie is opgelost waarmee u aantoont dat referenties ook serieus genomen worden.

Optimaliseer

Valt de conversie van uw webshop of website u op dit moment nog tegen en heeft u nog geen referenties op de website (of extern) staan? Ga hier dan alsnog mee aan de slag! Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit voor een salesboost van 18% zorgt: de consument krijgt immers meer vertrouwen in u en uw product.

bronnen:

https://www.karelgeenen.nl/18/referenties-als-onderdeel-van-uw-marketing/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/hogere-conversie-door-reviews

Delen

  • Laat hier uw gegevens achter, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Handleiding webshop

Voor ons webshop CMS systeem is een handleiding beschikbaar, en een aantal instructievideo’s.

Tip: bekijk de video’s in HD, door onderin het filmpje op het tandwiel icoon te klikken.

Producten aanmaken en categoriseren

Productopties instellen