Blog

SEO: wat moet je weten?

SEO is een veel gehoord en gebruikt begrip in de wereld van e-commerce. Een ieder met een website, webshop of andere vorm van aanwezigheid op het web wordt hiermee geconfronteerd. Inmiddels zijn er meer dan 5 miljoen .nl domeinnamen geregistreerd (en elke dag komen er weer meer bij) waardoor het van wezenlijk belang is dat een website opvalt (en op blijft vallen) tussen alle andere websites met eenzelfde onderwerp of vergelijkbare content. Een manier om dit te doen is door middel van de veelgenoemde en veelgehoorde SEO.

Search Engine Optimization

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel in het Nederlands, zoekmachine optimalisatie. Dit is een zoekmachine marketing tool om webpagina’s beter vindbaar te maken in de organische (lees: niet betaalde) zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. De werking van SEO zorgt ervoor dat webpagina’s beter gevonden worden op basis van keywords die belangrijk zijn voor de website. Het uiteindelijke doel hiervan is het genereren van meer traffic naar de website via de zoekmachines, om uiteindelijk te resulteren in een hoger conversatieratio.

Hoe past LokaalGevonden SEO toe?

Eén van de werkzaamheden die LokaalGevonden biedt als full-service internet bureau, is het optimaliseren van websites d.m.v. SEO. Zo helpen wij onze klanten aan meer bezoekers wat hopelijk resulteert in een hoger conversatieratio. Uit onze ervaring blijkt dat linkbuilding erg belangrijk is voor het verkrijgen van een hogere positie in zoekresultaten. Dit is dan ook ons startpunt. We bepalen onze linkbuilding strategie aan de hand van een analyse van de online concurrenten en zoektermen. Door thematische backlinks te creëren rond de zoektermen die we hebben geselecteerd kunnen we de pagina’s waar we heen linken een boost geven in de posities voor die zoektermen. Het proces van linkbuilding onderhouden we maandelijks, waarnaast we natuurlijk ook blijvend de zoekmachine optimalisatie op de website bijhouden en aanpassen zodat u blijvend een goede positie blijft houden.

Enkele factoren die SEO negatief beïnvloeden

Tegenover factoren die SEO positief beïnvloeden zijn er natuurlijk ook een aantal factoren die SEO negatief beïnvloeden.

• Slechte bereikbaarheid van de website
Als de server waarop een website gehost wordt vaak down is, waardoor zoekspiders (mn. GoogleBot) steeds tegen een onbereikbare pagina aanlopen, wordt dit beschouwd als een niet betrouwbare website. Dergelijke websites wil Google vanzelfsprekend niet aan zijn zoekers aanbieden. Dit aspect heeft een groot negatief effect op de ranking.

• Dubbele content
Als een website content (tekstuele inhoud) bevat dat gekopieerd is vanaf een andere site, dan wordt dit beschouwd als ‘duplicate content’. Hierdoor wordt een hoge ranking zelfs onmogelijk gemaakt. Dubbele content wordt niet beschouwd als spam, maar de website verdwijnt wel naar een lage ranking. Alleen de originele website kan hoog scoren.

• Backlinks van slechte kwaliteit
Backlinks van slechte kwaliteit hebben negatief invloed op SEO en daarmee zal een website dalen in ranking. Daarom benadrukken wij het belang van kwalitatieve content. Tevens is dit niet alleen positief voor de SEO, maar is dit natuurlijk ook voor de bezoekers beter.

Wat kan elke website/webshop beheerder zelf doen?

Ondernemers kunnen, om hun SEO nog een boost te geven, social media accounts aanmaken en hier actief op deelnemen. Belangrijk is hierbij wel dat de Facebook en Twitter-accounts gekoppeld zijn aan de website om beter te scoren. Hierbij is het tevens van belang dat social media op de juiste manier gebruikt worden. Dat wil zeggen, een social media account waarbij frequent kwalitatieve content wordt gedeeld met volgers zal positief bijdragen aan SEO. Daarnaast is het hebben van relevante content op de website zelf tevens van belang voor de vindbaarheid van een website.

SEO vs SEA

Natuurlijk behoort SEA ook nog tot de mogelijkheden om de vindbaarheid van een website te vergroten. SEA staat voor Search Engine Advertising. Hoewel SEO en SEA beide voor een betere vindbaarheid in zoekmachines zorgen, bestaan er een aantal verschillen.

SEO levert ‘gratis’ kliks en bezoekers op, terwijl SEA kosten rekent per klik of per bezoeker. Ook de plaatsing van een website verschilt bij de gekozen strategie: bij SEO is een website vindbaar in de organische zoekresultaten terwijl resultaten op basis van SEA terecht komen tussen andere adverteerders. Tevens is SEO meer gericht op een lange termijn strategie: resultaat laat langer op zich wachten maar daarentegen verdwijnt een website niet zomaar uit de resultaten. Als er gekozen is voor een SEA strategie, dan verdwijnt de website op het moment dat ook het adverteren stopt.

Meer weten?

In feite is SEO een marketingtool dat er voor zorgt dat een website opvalt tussen alle andere domeinnamen met gelijksoortige content of onderwerpen, gericht op een lang termijn strategie: vindbaar worden en blijven. Mocht u meer informatie willen of heeft uw website hulp nodig om op te vallen en een hogere ranking in zoekmachines te bereiken, neem dan contact met ons op.

Delen

  • Laat hier uw gegevens achter, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Handleiding webshop

Voor ons webshop CMS systeem is een handleiding beschikbaar, en een aantal instructievideo’s.

Tip: bekijk de video’s in HD, door onderin het filmpje op het tandwiel icoon te klikken.

Producten aanmaken en categoriseren

Productopties instellen